Två veckors vilande

Veterinären va ju ute i stallet idag och kollade exet. han började med att känna igenom honom lite övverallt och det verkade bra, han gick sen vidare till att kolla benen och ser då att hovarna måse verkas ner ordentligt mycket då dom är för djupa så strålen når inte ner i marken som den ska.  Detta va inget jag tänkt på då han alltid sett ut så men när han visade så såg jag verkligen hur det såg ut.


Så nu blir det hovslagare ungerfär var fjärde-femte vecka till honom tills allt är bra. och han har bruten tå linje på båda frambenen så hans ben är inte helt raka i fram men som sagt inte heller nått jag tänkt ska kunna göra att han får ont då han alltid sett ut sådär men vi ska försöka få rätsida på detta nu.


Vi gick sen vidare med att böja alla benen och springa fram och tillbaka i stallet (Tur man har lång rak stallgång att springa i) och då såg han att han va lite öm i kotorna och bestämde då att spruta honom med Antiinflamatoriskt, Exet va jättesnäll att spruta så det är bra.


Sen kollade han tänderna och lite vassa kanter och även lite tandsten hittade han men tänderna visste jag då han reagerat så himlans när man tagit i tyglarna lite lätt bara, Så det va denna veterinär koll då men jag är glad att jag gjorde den för exet är ingen ungdom längre och hade det blivit värre än bara ömma kotor så vet man ju inte hur bra han hade kunnat komma tillbaka om han blivit stående flera månader med värre skador.


Så nu är det två veckors vila han får bara gå i hagen sen ska han sättas igång igen. ska skriva en igångsättnings plan sen som jag tänkte följa. Men tänkte att man kan ju hålla igång honom lite med att stretcha honom i halsen iallafall så han inte blir stel där tills man sätter igång honom igen.


Sen när vi skrittat igång honom så blir det även att massören ska komma ut innan vi travar så han är nymasserade också.
Här ser ni lite hur han ser ut i fram

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Vilken härlig stallgång! :D



Vad riskabelt det låter att ta ut en veterinär som sprutar leder sådär utan att ha bedövat osv, sådant som man gör på kliniken. För att verkligen se var det sitter. :o

2012-01-13 @ 19:41:28
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback